Lássuk a medvét!
A kodiak-medve (Ursus arctos middendorffi) a barna medve legnagyobb termetű alfaja. A jegesmedve mellett a legnagyobb testű szárazföldi ragadozó emlős a Földön. Súlyuk 500kg körül van, a hímek felágaskodva elérhetik a 3 métert is.
Nyugiii, lélegezz!! Leginkább Észak-Amerikában (Délnyugat-Alaszka partjai mentén) található.
Szóval hazafelé valószínűleg nem fogtok összefutni vele és nem lesztek gyerekkori barátok sem, max az autóiparban leképezett másával a Skoda Kodiaq-al.
Erről viszont érdemes beszélni, mert megint jót alkotott a Skoda!
Lassan tényleg elgondolkodom rajta, hogy miért csinálja ezt a VW csoport a Skoda márkával. Már-már olyan magasságokba kezdi emelni a csoport a márkát, ahol a prémium szegmenst képviselő Audi mozog és annak rajongóit csábítja saját oldalára (persze feltételezve, hogy az adott érdeklődő le tudja vetkőzni a szocializmusból rajta ragadt Skoda márkával kapcsolatos előítéleteit, amik leginkább a 105S és 120L-re voltak igazak (ez egy csoda: https://www.youtube.com/watch?v=R3gVW9jVnBg), de köszönő viszonyban sincsenek a XXI század Skodáival).
Lássuk be, a Kodiaq rendben van és vállveregetés illet minden VW menedzsert, aki részt vett a ’90es évek eleje óta tartó Skoda projektben. Pedig kíváncsi lettem volna az arcukra, mikor a nagyfőnök bedobta a megbeszélésen, hogy vegyük meg a Skodát, nem lesz gond. 😊 Az is lehet egy átmulatott éjszaka után jött a gondolat és Ő sem gondolta komolyan, de később már kellemetlen lett volna kihátrálni. A menedzserek meg a homlokon megjelenő izzadságcseppek közepette, elharapott szájjal válaszolták: Lehetne?! Hogy ez mekkora ötlet?! Miért nem nekünk jutott eszünkbe. 😉 😊
Ez az SUV mindent tud, amit a mai kor gyermeke elvár egy autóval kapcsolatosan, sőt talán annál még sokkal többet is.
Mindegy is! 25 év elteltével kijelenthetjük, ügyesek voltak és még ha sokba is került, a projekt beérni látszik!
Szemben az előző hírlevélben írtakkal (Suzuki Ignis), itt igen is voltak elvárásaim. Mert olyan csoporthoz tartozik, ahol nem nagyon illik hibázni, no a megjelenést megelőző egy évben úton – útfélen azt hallottad ez mennyire jó autó lesz. De a jó hír, hogy meg is felel az elvárásoknak és hozza a kötelezőt! Tényleg jó autó lett (egy – két apróságot leszámítva).
Tudom-tudom bedőltem a trükknek és hittem a marketingnek, de akkor is, tudjátok mit szeretek benne, illetve a márkában igazán! Azt az egy-egy tényleg praktikus apróságot, ötletet, amit minden egyes újonnan megjelenő Skodánál bemutatnak és később a többi modell is megörököl.
A Kodiaq esetében 3 ilyennel is találkozhatunk:
1. A korábbi Octavia-ból megörökölt jégkaparó a tankfedélbe rejtve. Soha többet nem kell egy kiló hó beesése árán bejutnod a kocsiba, mikor egy téli reggel úgy találsz az autódra az utcán, hogy „itt a piros, hol a pirost” játszol a 3 hókupac előtt.
2. Az ajtó nyitásra előbújó élvédők. Szűkös parkolóházakban többé nem kell aggódnod attól, hogy az autó élén lévő fényezést levered. És persze az autó vásárlást követően nem kell rohannod a Homasitába, hogy élvédőt vegyél az autódra, ami rémesen ronda, de legalább a fényezés ép marad. Persze ettől még mások simán leverhetik ajtajukkal a fényezésedet, de higgyük el a marketinget és bízzunk benne, hogy csak rendes fickók mellé parkolunk, akik vigyáznak más cuccára is!
3. Vagy a Rolls-Royce-tól elcsaklizott ötlet, az első ajtókba rejtett esernyők. Így nem kellemetlenkedik az utastérben állandóan egy esernyő és akad bele mindig valaki. És Te sem ázol ronggyá, mikor a szakadó esőben kiugrasz az autóból, hogy hátra szaladj a csomagtartóban lapuló darabért (mert hol is lenne jobb helye, nem?!). Persze nem igaz ez a Smartokra (és hasonló méretű társaikra), ahol egyszerűen hátra nyúlsz és már a csomiban matatsz, de abba amúgy sem fér egy uzsonnás doboznál több. 😊
Szóval szuper lett, tényleg! 😊
Kellően nagy, de nem túlzottan. A vonalai a mai kor követelményeinek megfelelően kicsit meg vannak húzva, nem annyira gömbölyűek, mint a 10 évvel ezelőtti autók. Kívülről kifejezetten hasonlít névadójára a nagy mackóra. De ettől függetlenül szép és épp annyira lenyűgöző, mint egy nagy medve! 😊 Sok mást nem tudok mondani, csak hogy ez el van találva, de rendesen.
Beülve ugyan az az érzés fog el! Tetszik, amit látok! 😊
Ha rá vagy kattanva, hogy mindenképpen az autó csomagtartójába zsúfold be a gyereket vagy nagymamát (van az a szitu, amikor jobb, ha távol van), akkor megteheted, mert elérhető belőle a 7 üléses változat (halkan megjegyzem, egy normális kifejlett emberi példány nem fér el ott kényelmesen, max nagyon (nagyon – nagyon) rövid távon. De mégis vannak, akik ezt igénylik, nekik tervezték a 7 üléses verziót.
Amikor beülsz, rájössz fantasztikus munkát végeztek a menedzserek. Mert bár nem tudsz belekötni a kialakításba és anyag minőségbe, de azért mégis megvan az érzés, hogy nem egy Audi-ban ülsz (az már egy másik kérdés, hogy ér-e az Audi kategória társa 5-10 millióval többet, de ezt inkább hagyjuk is). Így van indok miért elkérni azt a pluszt. A másik kategóriatárs (Skoda vs. VW) esetén ez az árok már sokkal keskenyebb, itt már jobban eltűnnek a különbségek, sőt nem is igazán láthatók. Maximum az embléma, ami emlékeztet erre. Igaz az árkülönbség is sokkal kisebb.
De vissza a Kodiaq-hoz és a szépen kialakított belsőhöz. Igazából bármennyire is szeretnék, nem tudok belekötni. Ok, nagy és nem ad sportos vezetési élményt, de ha ezt várod, akkor vedd inkább az „M” betűs japán gyártó 2 személyes roadster-ét, ott megkapod a vezetési élményt.
Itt inkább a mackós, lomha vezetési stílussal találkozol. Amit akarva akaratlanul Te is átveszel, mikor beülsz egy Kodiaq-ba. Talán ezért is nem szereli bele a VW csoport a Passat-okból jól ismert 239LE-s dízel motorját. Minek is, ezt a kasznit nem a száguldozásra találták ki.
A Kodiaq-nak az elektronikai újítások terén sem kell szégyenkeznie.
Ez az SUV mindent tud, amit a mai kor gyermeke elvár egy autóval kapcsolatosan, sőt talán annál még sokkal többet is.
Az adaptív tempomat-tól kezdve a telefon képernyőjének tükrözésén keresztül a 360 fokos kameráig minden elérhető az extra felszereltségek között. Még CANTON hifit is tudunk rendelni hozzá, bár egy ilyen „óriási pléh doboz” esetében nem a „buli verda” az első gondolat, ami eszembe jut (sokkal inkább a gyerek sereg, akit a zsúr után haza kell cipelned).
Ettől függetlenül minden elismerésem a mérnököké, mert az autó adottságai ellenére kellemes benne a hangzás.
Persze olyan autó nincs, amibe ne tudnánk belekötni, vagy azt az apróságot megtalálni, ami miatt nem mondjuk rá azt, hogy: TÖKÉLETES!
Itt az egyik ilyen a motor kínált. De most komolyan melyik volt az, aki kitalálta, hogy ebbe 1,4-es benzin motort kell szerelni? Persze, tudom, tudom és köszi EU ezt az óriási teljesítményt, de akkor is. Inkább töltögetem a szükséges adalékanyagot, csak menjen az a vacak. 😊
Hozzáteszem, még a 2,0 literes 150 LE-s dízel motortól sem estem hanyatt. Kicsit olyan érzés, mintha a motorkínálatot is az autó kinézetéhez és elnevezéséhez igazították volna. Tényleg olyan mackós az egész.
A másik ilyen technikai újítás és egyben elérhető extra a Kodiaq-ban az adaptív tempomat. Magát az eszközt szeretem, mert egy óriási találmány és véleményem szerint hasznos újítás, de itt, ha kimész a lassú jármű mögűl, még van időd bele kortyolni az üdítőbe anélkül, hogy leinnád magad.
Nem kapkod az biztos, rendesen átgondolja mit kell tennie.
Maradjunk annyiban, hogy ha jót akarsz magadnak, a hátulról érkező nagy sebességű autó elé ne vágj ki vele, mert csak kellemetlen helyzetbe sodrod magad.
De azt hiszem ennyi. Hmm, igen ennyi! Nem tudok több negatívumot felsorolni mellette.
Inkább pozitívumai vannak. Ha ezt a két apróságot megtanulod használni (vagy megszokod, vagy sosem volt igényed másra), akkor egy igazán jó ár-érték arányú autót találsz magadnak.
Szóval összességében azt hiszem dicséret illeti a tervezőket.
A nagy mackó Skoda Kodiaq paramétereit tekintve az alábbiakat tudja (gyár által megadva):
Típus: Skoda Kodiaq 2,0 CR TDi Style 4WD DSG
Üzemanyag: dízel
Hengerűrtartalom: 1968 cm3
Hengerek száma: 4
Teljesítmény: 140 kW / 190 LE
Váltó fajtája: 7 sebességes, automata
Tömeg: 1752 kg
Fogyasztás (városban): 6,6l/100km
Gyorsulás (0-100 km/h): 8,9mp
Csomagtartó: 720l
Mindezt egybe véve a gépkocsi értékelése általam (10-es skálán): 9,0 pont.