2018-as autópálya díjrendelet változások

 

A múlt évben vásárolt éves országos és a megyei matricák már lejártak, reméljük senki nem felejtett el újat vásárolni, ha nem akar sokat fizetni, amikor rátéved a fizetős főutakra. Ebből idénre több is lett.

2018-al az árak nem változtak, viszont több változtatást, könnyítést vezettek be.

A szabályozás alapjait érintő változások lépnek életbe 2018. január 1-én a hazai díjköteles úthálózat használatára vonatkozóan. A díjrendelet (36/2007. (III. 26.) GKM rendelet) módosításának elsődleges célja, hogy megszűnjenek azok az adminisztratív buktatók, amelyek a jóhiszemű, a szolgáltatásért fizetni hajlandó úthasználók figyelmetlenségét és tájékozatlanságát szankcionálták. A jogszabályalkotók szándékának megfelelően ez hatalmas lépést jelent a használati díjas (e-matrica) rendszer felhasználóbarát átalakítása felé, ami összhangban van a szolgáltató és ügyfélbarát állam megteremtésének kormányzati stratégiájával.

A díjrendelet új és módosított rendelkezéseit az e-matrica rendszer több éves működési tapasztalatai, illetve az úthasználók és a szakmai szervezetek visszajelzései alapján fogalmazták meg. A változások két kivétellel 2018. január 1-ével lépnek életbe. Fontos kiemelni, hogy a módosított díjrendeletben az e‑matrica árak továbbra is változatlanok maradnak.

Az alábbiakban a fontosabb változásokról adunk áttekintést.

Rendelkezés Részletes leírás
Az e-matrica megvásárlását megelőző 60 percben nem lehet pótdíjat kiszabni. A díjköteles úthálózatra lépéstől számítva 60 perc áll az úthasználó rendelkezésére, hogy úthasználati jogosultságot vásároljon, amennyiben ezt korábban nem tette meg. E szabály alkalmazása elkerülhetővé teszi, hogy a díjköteles úthálózatra véletlenül felhajtók pótdíjat kapjanak. Egyben lehetőséget ad arra, hogy az utazási tervet az úthasználó a valós igényekhez igazítsa, és ne ahhoz, hogy a felhajtás előtt hol tudja megváltani az e-matricát. A rendelkezés ételmében a jogosultságok érvényessége gyakorlatilag a vásárlást megelőző 60. percben kezdődik.
A pótdíjmaximalizálás szabályainak átalakítása Szigorú feltételek mellett a díjrendelet eddig is ismerte a pótdíjak maximalizálásának lehetőségét, vagyis azt, hogy adott időszakban keletkezett kettőnél több pótdíjfizetési kötelezettségét az úthasználó egy maximalizált, két alappótdíjnak megfelelő összeggel egyenlítheti ki. Ezt az eddigi szabályozás szerint az első felszólító levél kézhezvételét követő 15 naptári napon belül kellett kérvényeznie. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták, hogy a rövid határidő miatt sokan maradtak le erről a lehetőségről, ezért a módosított díjrendelet alapján a kérelem benyújtására mostantól 75 nap áll rendelkezésre. Ezzel párhuzamosan megszűnik az a korlát is, hogy a maximalizálási kérelmet egy rendszámra vonatkozóan évente csak egy alkalommal lehet benyújtani.
Kedvezményes különbözeti pótdíj bevezetése Még mindig jelentős azon úthasználók aránya, akik téves díjkategóriát választva vásárolnak e-matricát. Tévedésüket jellemzően a megszokás és nem a rosszhiszeműség indokolja. Ha a gépjármű az ellenőrzéskor díjkategóriájához képest alacsonyabb kategóriába tartozó e-matricával rendelkezik, akkor az úthasználónak az eddigieknél kevesebb pótdíjat kell fizetnie. A leggyakoribb esetben, vagyis amikor D2 helyett D1 díjkategóriájú e matricát vásárolnak, a pótdíj összege fele a korábbi szintnek (14 875 Ft helyett csak 7500 Ft).
A pótdíj fizetésére vonatkozó határidő meghosszabbítása Lényeges módosítás, hogy 30 nap helyett 60 nap áll rendelkezésre az alappótdíj megfizetésére. A határidő meghosszabbítása lehetővé teszi, hogy az érdemi, személyre szabott tájékoztatás birtokában lehetőség legyen szankció nélkül a pótdíj megfizetésére. Az új szabályozás emellett több időt biztosít az ügyintézésre, teret enged az esetleges tévesztések kényelmesebb kezelésének, és elkerülhetővé teszi a tévesztésen (pl. rendszámelíráson) alapuló pótdíjazást.
Nagycsaládos kedvezmény a legalább 3 gyermeket nevelő családok részére A módosítás hatályba lépésével a korábbiakkal ellentétben nem 4, hanem 3 gyermek után járó családi pótlék is alanyi jogosulttá teszi a kérelmezőket a részleges mentesség igénybevételére, vagyis arra, hogy D2 díjkategóriába tartozó járművükre D1 díjkategóriájú jogosultságot vásároljanak. A kedvezmény továbbra is regisztrációhoz kötött, azonban az új szabályozás jóval megengedőbb azokkal szemben, akik elmulasztottak eleget tenni adminisztratív kötelezettségüknek. Ezt ugyanis szolgáltatási díj ellenében utólag is megtehetik (a pótdíjfizetési felszólítás kézhezvételét követő 90 napon belül).
Napon átnyúló jogosulatlan úthasználat enyhébb szankcionálása A jogosulatlan úthasználatért megállapított pótdíj rendszámonként és naptári naponként legfeljebb egyszer szabható ki. Ha az érvényes e-matrica nélkül közlekedő jármű rövid terjedelmű úthasználata időben átnyúlt a naptári napon (vagyis az éjfél előtt megkezdett út éjfél után ért véget), az eddigi szabályozás szerint két pótfizetési kötelezettség keletkezett. A díjrendelet módosításának hatályba lépésével abban az esetben, ha a naptári napon átnyúló jogosulatlan úthasználat első és utolsó észlelése között legfeljebb 60 perc telik el, csak egy pótdíj szabható ki. Az enyhébb szankcionálás szigorú feltétele még, hogy az ellenőrzési rendszer sem az első észlelés, sem az utolsó észlelés napján nem regisztrált további jogosulatlan úthasználatot.
Az adminisztráció csökkentése Két fontos változást kell kiemelni. Egyrészt azt, hogy az eddigi gyakorlattal szemben az egyszeri ügyintézés alkalmával csak egyszer kell megfizetni a szolgáltatási díjat. Ennek megfelelően például a rendszámelírás korrekciója során az eljárás díját innentől fogva nem karakterenként, hanem csak egyszer számítják fel. A másik változás, hogy jelentősen egyszerűsödnek a NÚSZ Zrt. által nyújtott szolgáltatások, illetve azok igénybe vételének módja.
Szabályozottá válik, hogy mikor szükséges üzemszünet miatt jogosultságot vásárolni Fontos új rendelkezés az üzemszüneti szabályozás bevezetése, amelynek lényege, hogy az úthasználati jogosultság értékesítési rendszerének tervezett vagy nem tervezett üzemszünetét követően legalább 60 percig nincs helye pótdíj kiszabásának. Az üzemszünet végének időpontját illetően a NÚSZ Zrt. honlapján közölt információk az irányadók.
Kedvezményes havi matrica bevezetése motorosok részére 2018. május 1-től! A motorkerékpárt használók számára ismert, hogy a heti matricát eddig is fél áron vásárolhatták meg. Az évközi jogszabályváltozás lehetővé teszi a motoros szezon kezdetére a kedvezményes havi jogosultság megvásárlását is. Az új termék ára bruttó 2500 forint lesz.

forrás: www.nemzetiutdij.hu

Rólunk mondták

Választásunk azért esett a Harum Investment Zrt-re, mert szolgáltatásaik valóban leveszik a flotta kezelésének gondját cégünk válláról, és pontosan tervezhetővé teszik az erre vonatkozó költségeket. Autóink felügyeletének és karbantartásának kiszervezése a költségmegtakarítási elönyökön túlmenően jelentős kényelemmel, továbbá nagyfokú biztonsággal jár, hiszen ezt a tevékenységet így egy olyan cég látja el, amelyik minden, ezzel kapcsolatos feladatot elvégez, a beszerzéstől a finanszírozásig, a biztosítástól a szervizelésig. Tapasztalataink minden tekintetben pozitívak a Harum Zrt-vel kapcsolatban, úgy az ügyintézés, mint a hozzáállás és kiszolgálás területén.

Herkó Katalin, CFO

Accelsiors CRO and Consultancy Services

A Harum Zrt. elsődleges előnye a személyre szabott konstrukciók kidolgozásában rejlik, mely esetben nem a vevő alkalmazkodik egy jól megszokott mechanizmushoz, hanem maga a termék azonosul használójával. Ezen hozzáállás adja azt a plusz szolgáltatást, amiért őket választottuk.

Nith László, Managing Director

Nefab Packaging Hungary Kft.

A Harum Zrt. ügyfélközpontú szolgáltatási filozófiája bizonyítást nyert a szolgáltatásuk kiemelkedő minőségében is. Gyors, szakszerű és hatékony megoldásokat biztosítanak nekünk, minimális adminisztrációval. Új ötletekre, egyedi megoldásokra messzemenőkig nyitottak. Elégedettek vagyunk.

Biczók András, Értékesítési igazgató

ART Energy Magyarország Kft.

Öt év szünet után indítottuk újra vállalkozásunkat. Ismét „A HARUM”-ot választottuk. Korrekt, pontos, gyors ügyintézés és barátságos ügyfélkapcsolat, toleráns probléma kezelés jellemzi csapatukat. Hálás köszönet érte.

Takács Antal ,Szilágyi Gábor

TA&SZ- Log Kft.

Induló cégként kiemelkedően fontos számunkra olyan megoldások felkutatása, olyan partnerek megtalálása, akik minden egyéb, nem profilunkba vágó feladatot megoldanak helyettünk. Ehhez találtunk autóink esetében remek segítőtársra a Harum csapatában. Korrekt, gyors ügyintézés és barátságos ügyfélkapcsolat, toleráns problémakezelés jellemzi Őket. Köszönet érte.

Kotrik László, Ügyvezető igazgató helyettes

Halház Kft.

2005 óta dolgozunk együtt a Harum Zrt.-vel. Leasing-szolgáltatásuk felöleli a gépkocsik megrendelését, az üzembehelyezéshez szükséges műszaki és hatósági lépések lebonyolítását, valamint az esedékes szervizek, esetleges műszaki problémák és egyéb felmerülő kérdések kezelését a teljes szerződéses futamidő alatt. Számunkra ez azt jelenti, hogy egyetlen felesleges percet sem kell a személygépkocsi körüli teendőkkel töltenünk, ennek a munkaeszköznek a gondozását átveszi tőlünk a Harum, ezáltal maximálisan tehermentesítve bennünket. Reméljük, hogy együttműködésünk a jövőben is mindkét fél további megelégedésére alakul.

Dr.Ligethy Zsolt, ügyvezető igazgató

Wacker Chemie Hungary Kft.

Meggyőző az a hozzáállás, amelyet minden munkatárs tanúsított, akikkel eddig megismerkedtem. Egyetlen mondattal jellemezve: az elvárhatónál is többet tettek a kiszolgálásom érdekében, és ez mindent elárul!

Németh László, ügyvezető igazgató

Gordio Tanácsadó Csoport Kft.

Segítőkész, korrekt, rugalmas. Ezek a Harum flottakezelési szolgáltatásainak főbb jellemzői. Köszönet érte.

Ádám Gábor, Ügyvezető

Comfort s.r.o. Szlovákia

A Harum Zrt. hozzáállásából szeretnem kiemelni, azt a tényt, hogy alkalmazkodnak a jövő kihívásáihoz, környezetvédelem, selfcare csatornák erősítése, stb... Emellett azonban, hála az égnek, nem felejtik el a személyes kapcsolattartást sem, amely kulcsszerepet játszott abban, hogy cégüket választottam.

Visky Máté

A Harum tapasztalataink szerint igen rugalmas, vevőorientált csapat, akik gyors segítségére, és precíz munkájára minden esetben számíthattunk.

Novai Éva, Pénzügyi vezető

Spotless Hungary Kft.

Ügyfél centrikus hozzáállás, rugalmas ügyintézés, toleráns probléma kezelés. A következő bérletnél is bérelt helyük van.

Hirmann Márton, Szakág vezető

Ovit Zrt.

Régi ügyfélként visszatérve azért esett újra a Harumra a választásom, mert családias cégként nemcsak az autókat, de a benne ülő személyt is képviselik. Rugalmasságuk és hozzáállásuk emeli ki őket a flottakezelők tömegéből.

Tordai Balázs, Ügyvezető

Van-Merksteijn Hungary Kft.

Új partnerként nagyon köszönjük az elmúlt egy év professzionális, vevőorientált, kiemelkedően korrekt kiszolgálást!

Nigel Taylor

Dufon Antisztatikus Bt

Cégünk gépjárműveit a Harum segítségével üzemeltetjük. Példamutató segítőkészség, szakértelem és rugalmasság jellemzi őket. Tökéletes választás bármely vállalkozásnak.

Kalmár Péter, ügyvezető igazgató

Webtown-Informatika Kft.

Transparency creates honesty, loyalty.

Horváth Péter, VSM Sales Manager

SKF Svéd Golyóscsapágy Zrt.

A Harumnál egy megbízható, korrekt partnerre találtunk. Ügyfélközpontúságuk kiemelkedő, Ők a gyors és rugalmas ügyintézés mesterei.

Káposzta Éva, megbízott cégvezető

Maersk Hungary Kft.

Korrekt, gyors ügyintézés és pozitív hozzáállás jellemzi a Harum Zrt.-t. Külön szeretném kiemelni a kárügyintézés rugalmasságát és az azt intéző kollega segítőkészségét.

Dr. Morvay Boldizsár, Ügyvéd

Morvay Ügyvédi Iroda

A Harumnak köszönhetően a gépkocsival kapcsolatos valamennyi probléma lekerült a vállunkról. Segítőkész hozzáállásuknak és professzionális munkájuknak köszönhetően minden adminisztratív és szervizeléssel kapcsolatos terhet levettek a vállunkról. Mindenkinek ajánlom őket.

Dr. Kovács Balázs, ügyvezető igazgató

KÖZBESZGURU Kft.

A Harumban egy igazi partnert ismerhettünk meg az elmúlt évek során, pont amire cégünknek szüksége van: ügyfélorientált, rugalmas, megbízható és rendkívül korrekt.

Kiss Balázs, cégvezető

Univar Magyarország Kft.

A Harum Investment Zrt.-vel 2005 óta van kapcsolatunk. Régebben is felmerült, hogy 12 db-os gépkocsiparkunkat egy autópark kezelőnek adjuk ki. A Harumot végül is azért választottuk, mert a mindennapos kapcsolat nem személytelen és valójában egy gépkocsi ügyintéző feladatát veszik le a vállunkról, elfogadható díjazásért. Külön kiemelném, hogy gépjárműparkunkról pontos nyilvántartást vezetnek, így a szerviz és javítás ütemezés nagyon gördülékeny.

Samu István, ügyvezető igazgató

REDDA Kft.

Fel
Weboldalunk süti (cookie) fáljokat tárol a felhasználó gépén tárol. Ezek személyek azonosítására nem alkalmasak. Oldalunk használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. Adatvédelmi tájékoztató. - Elfogadom