Téli jótanácsok sofőröknek

Ha ezeket betartja, télen sem lesz gond az autóval

Alig lehet kinyitni a befagyott ajtót, nehezen indul a motor, jégvirágos az ablak, sós latyak marja a karosszériát, kis gázra is elkapar a kerék. Aki télen is autózik, annak ismerősek lehetnek ezek a helyzetek, de néhány egyszerű fogással könnyebb túlélni a kemény mínuszokat embernek és gépnek egyaránt.

Ha igazuk lesz a meteorológusoknak, idén is kemény télre kell számítanunk. A szilárd csapadékot, az alacsony hőmérsékletet és a sós latyakot nem kedvelik az autók sem, ezért nagyon fontos felkészülni, hogy műszaki hiba és baleset nélkül vészeljük át a kritikus téli időszakot.

Látni és látszani

Fontos ellenőrizni és kopás, szakadás estén cserélni az ablaktörlőlapátokat, mert a téli hónapokban fokozott igénybevételnek vannak kitéve, és a korai sötétedés miatt ugyanez érvényes a fényszóróizzókra is. Elengedhetetlen tartozék a jégkaparó és a kefe, ami a legjobb a hó letakarítására.

Bankkártya helyett rendes jégkaparót használjunk. Ha a szabadban áll az autó, akkor érdemes az ablaktörlőlapátokat felhajtani, hogy ne fagyjanak oda az üveghez.

Sajnos naponta látni olyanokat, akik egy gyorsan lekapart lyukon, vagy az ablaktörlő vájta sávon próbálnak kilátni a tetőtől talpig havas autóból, holott az ablakok és a lámpák megtisztítása nélkül egy métert sem szabadna megtenni. Illik a tetőt is letisztítani, mert a menetszél által onnan lefújt porhó a mögöttünk jövő autósnak rontja a kilátásait.

Ha már bemelegedett az autó, vegyük le a kabátot, mert akadályoz a vezetésben és a biztonsági öv hatásosságát is csökkentheti.

A szélvédőt belülről is takarítsuk, a koszos üveg ugyanis sokkal hamarabb párásodik. Ha bepárásodott, kapcsoljuk be a klímát, mert szárítja a levegőt, havonta egyszer úgyis meg kell járatni a rendszert. Ezzel a légkondicionáló-berendezés gumielemeit is ápoljuk, ugyanis a csövekben keringő folyadék keni ezeket az elemeket. Ennek hiányában a tömítések idő előtt elöregednek, és a rendszerben lévő gáz elillan, mi pedig azt vesszük majd észre az első melegebb tavaszi napon, hogy autónk már nem tud hűteni.

Így melegítse a motort

A motormelegítéssel kapcsolatban sok tévhit él az autósok fejében, de általánosságban elmondható, hogy nagy hidegben nem egészséges azonnal elindulni az autóval, de 5-10 perces, állva történő melegítésre sincs szükség. Ökölszabályként elmondható, hogy nagy hidegben a fél-egy perces járatás nem árt, főleg a turbós és az automataváltós kocsiknak.

Hosszabb alapjárati járatásra azért nincs szükség, mert az nem melegíti elég hatékonyan a motort, a befecskendezett üzemanyag lecsapódik a hengerfalon, és lemossa a kenést adó olajat. Ráadásul ez a „parkolóban füstölgős" módszer rendkívül környezetszennyező, az üzemanyag energiáját nem alakítjuk mozgássá, csak némi hővé, nagy veszteségekkel.

Bár a terhelt motor (és a katalizátor) hamarabb éri el az üzemi hőmérsékletet, azonnal sem szabad elindulni, mert az olajnyomás nem tud egyik pillanatról a másikra felépülni. Hogy mennyit érdemes várni, függ a külső hőmérséklettől és az olaj viszkozitásától is, 0 fokon egy 5W-s „híg" olajnak 8-10 másodperc sem kell, hogy mindenhova eljusson a motorban, de például egy 10W-s, sűrűbb olajnál ez az idő már elérheti a fél percet is. Aki ilyen, vagy még sűrűbb, 15W-s olajjal jár, annak érdemes először indítania, és utána pakolászni, bekötni az övet, esetleg lekaparni a jeget az ablakokról, de két percnél tovább semmiképp sem érdemes álló helyzetben melegíteni a motort.

Fontos az is, ahogy közvetlenül az elindulás után vezetünk: aki hidegen kíméletlenül hajtja a kocsit, halálra ítéli a motort, mert a dermedt olaj nem ken megfelelően. Ráadásul a motortérben és a kipufogórendszerben kicsapódó kondenzvíz nem tud elpárologni, hanem reakcióba lép a dús keverék égéstermékeivel, és savas löttyöt alkotva hígítja a kenőanyagot.

A rendszeres egy-két kilométeres távokkal így nagyobb kopást okozunk, mint ha 20-25 kilométereket ingáznánk. Igazából a motor nem akkor válik rendesen terhelhetővé, ha a vízhőfokmérő már nem kúszik feljebb, hanem később, amikor az olaj is elérte a 90 fok körüli üzemi hőmérsékletét, sajnos erről a legtöbb modern autó nem tájékoztatja a vezetőjét.

Hamarabb bemelegszik a motor, ha nem fűtünk azonnal, mert a hűtővizet rögtön a fűtőradiátoron átáramoltatva nagyobb a kör, vagyis hevülésnél több a hőveszteség. Célszerűbb csak az első pár perc után bekapcsolni a fűtést, így a motor is hamarabb bemelegszik, és az utastérbe is hamarabb érkezik langyos fuvallat. Sajnos erre a jó hatásfokú, kevés veszteséghőt termelő mai dízeleknél rengeteget kell várni, kivéve, ha van kiegészítő fűtés.

Ne hagyjuk, hogy befagyjanak a folyadékok!

A desztillált víz vagy a bogároldós (zöld színű) nyári szélvédőmosó szétrepesztheti a tartályt, sőt menet közben odafagyhat a szélvédőre, ezért első lépésként kék színű téli folyadékot kell tölteni a tartályba. Ez a vízen kívül alkoholt, glikolt és illatosítóanyagot tartalmaz, és általában -19 fokig fagyálló, bár sajnos az olcsóbb fajták már sokkal enyhébb időben jégkásává változnak.

Még a szélvédőmosónál is fontosabb, hogy a hűtőfolyadék is bírja a mínuszokata nem megfelelő, -30 foknál magasabb dermedéspontú hűtőközeg szétrepesztheti a hűtőt, a csöveket, kilökheti a fagydugót, ha pedig jégdarab, esetleg kása alakul ki benne, akkor a motor hűtése is elégtelen lehet, legyen akármilyen hideg a kinti idő. Refraktométerrel a legtöbb benzinkútnál képesek bemérni a hűtőfolyadék dermedéspontját, így időben tudomásunk lehet róla, ha csereéretté vált.

Ha nem teker lelkesen az önindító, csereérett lehet az akku

Könnyen lehet, hogy az őszi hűvösben még gond nélkül indít az akkumulátor, de az első mínuszok érkezésével azonnal letérdel - jellemzően akkor, amikor nagyon sietnénk valahová. Télen az akksi fokozott igénybevételnek van kitéve, hiszen az állandóan bekapcsolt fényszóró, az utastér fűtése, a hátsó szélvédő páramentesítése, a ködlámpa használata vagy az éjszakai fagytól ledermedt motor indítása komoly megterhelést jelent, ráadásul hidegben a kapacitása is jelentősen romlik.

Egy fűtött garázsban tárolt autónál akár 6-7 évet is kibírhat az akkumulátor, de a városi rövid távokon használt, szabad levegőn tároltban akár 2-3 év után is kimúlhat még a modern, zárt cellás, gondozásmentes is. Magyarországon egyébként a rövid utak a jellemzőek, az autók 45 százaléka egy évben kevesebb mint 10 ezer kilométert tesz csak meg.

Ha lemerült akkuval nem akarunk a szerencsében bízva egy másik autóst keresni, érdemes egy ún. zsebbikát tartani a kesztyűtartóban

A legegyszerűbb megoldás a lemerült akkunál a bikázás, csak legyen kéznél kábel és egy másik autós, aki segít. Előbbi csak rajtunk múlik. Van egy másik lehetőség is a gyengélkedő akksi feltámasztására: a töltés.

Csak megfelelő minőségű (kábel-keresztmetszetű, szigetelt pólusfogójú) indítókábelt használjunk, lehetőleg olyat, aminek a szerelvénye megakadályozza a szikra kialakulását. Csatlakoztassuk össze a pozitív indítókábellel (piros) a pozitív pólusokat. A negatív töltőkábel egyik végét csíptessük az áramot adó akkumulátor negatív sarkához, a másikat pedig rögzítsük az indítandó motorral szilárdan összekötött fémrészhez, illetve közvetlenül a motorra.

Indítsuk be az üzemképes autó motorját és hagyjuk alapjáraton, de emelt fordulaton is járathatjuk. Ezután indítsuk be a lemerült akkumulátorú kocsi motorját is. Ha néhány másodperc után nem indul be, 10 másodperc elteltével szakítsuk meg az indítózást, és kb. fél perc után ismételjük meg az indítást. Ha végre beindult, az indított kocsi akkumulátorát még 2-3 percig tölthetjük járó motorok mellett, aztán fordított sorrendben csatlakoztassuk le a kábeleket. A beindított autóval ezt követően célszerű fél- egy órát közlekedni, hogy megfelelően feltöltődjön az akkumulátora.

Ha több kísérlet után sem lehet életet lehelni az akkumulátorba, nem marad más, csak a csere. Nem elég a tetejéről leolvasni az értékeket (például 12 V, 55 Ah), egyes típusoknál (például a régi Suzuki Swiftnél) egy-egy évjáraton belül is eltérnek a tálcaméretek, és még nem beszéltünk arról, hogy bal vagy jobb pozitívos-e a kialakítása.

Érdemes lefotózni, és centivel pontosan lemérni a régit, és ezekkel az információkkal megérkezni az autósboltba. Fontos tudni, hogy a modern, start-stop rendszerrel ellátott autók speciális, EFB vagy AGM felirattal ellátott akkumulátort igényelnek, amelyek drágábbak a hagyományosoknál.

Legyen téli, de legalább négyévszakos a gumi

Unásig ismert tény, hogy érdemes beszerezni téli gumit, ami anyagában és mintázatában is más, mint a nyári. Ha a napi átlaghőmérséklet hét fok alatt van, akkor már éjszaka könnyen fagyhat, ilyen körülmények közt a lágyabb anyagú téli gumiabroncs jobban tapad, mint a nyári. Sok függ a használattól is: aki hajnalban vagy éjszaka autózik többet, annak korábban lehet szüksége téli gumira, mint a csak nappal közlekedőknek. Persze a téli gumi elsőre drága befektetésnek tűnhet, de azt is figyelembe kell venni, hogy amikor használjuk, nem kopik a nyári garnitúra, így lényegében alig kerül pénzbe.

A hazai éghajlati viszonyokra megfelelő lehet egy négyévszakos szett is. Ezek azonban hiába fejlődnek évről évre, még mindig kompromisszumot jelentenek, mert télen nem olyan jók, mint egy téli, nyáron pedig nem olyan jók, mint egy nyári. Azoknak jelenthetnek jó megoldást, akik viszonylag keveset, nyugis stílusban és főként takarított utakon autóznak. Az évi kétszeri átszerelést és tárolást is meg lehet úszni a négyévszakossal.

Nemcsak a gumifajta, hanem az életkor is számít, a 4-5 évnél öregebb, rideg, abroncstól nem szabad csodákat várni. Kezeljük fenntartásokkal a törvény által előírt 1,6 milliméteres profilmélységet, a téli havas, latyakos útviszonyok között legalább 4 milliméter kell. Jelentős összeget lehet spórolni azzal, ha a gyári szerelésű helyett ballonosabb, keskenyebb váltóméretet választunk, így ráadásul autónk rugózása is javulni fog, és a kátyúkon is kisebb eséllyel kapunk majd defektet. Az itthoni klímát ismerve a téli gumi választásnál ne annyira a havas, mintsem a vizes és a száraz úton elért teszteredmények legyenek mérvadóak.

Megelőzni a rozsdásodást

Fontos eleme a téli felkészülésnek a rozsda elleni védekezés is. Az utakról felcsapódó sós lé kikezdi a futómű fém- és gumielemeit, a karosszéria alsó részét és a lemezeket. Elég egy apró sérülés és máris kinyílik a védőréteg. Először apró barna pöttyök jelzik a rozsda felbukkanását, majd lassan elindul az átlyukadási folyamat.

Megelőzésként nem csupán a rendszeres alvázmosás hasznos, a hibás részt érdemes minél előbb kijavítani: elég lehet a gyári javítófestékes kezelés, esetleg egy nagyobb darabon pótoljuk a megsérült védelmet. A karosszéria többi részét viaszolással és rendszeres nagynyomású mosással lehet óvni.

Néhány évente érdemes teljes körű alváz- és üregvédelemmel felkészülni a télre. A több tízezer forintba kerülő kezelés öt-hat évre biztosítja a gépkocsi korrózióvédelmét, de ezt a munkát nyáron érdemes elvégezni, mert utána teljes kiszáradásra van szüksége az autónak.

Érdemes a gumitömítéseket is ápolni, hiszen a szigetelőanyag rugalmassága az évek alatt fokozatosan csökken. Tízperces munka, hogy szilikonos ápolóanyaggal bekent ronggyal áttöröljük a gumikédereket, de érdemes megtenni, hogy megelőzzük a beázást. Gyakori hiba, hogy sokan lemosatják az autót, majd annak nincs ideje megszáradni, így este az ajtó hozzáfagy a tömítéshez. Ha ilyenkor, valahogy feltépik az ajtót, akkor a gumi is kiszakadhat, ami a megfelelően ápolt tömítéssel megelőzhető.

Forrás: origo.hu

Rólunk mondták

Széles termékpalettája mellett professzionális ügyintézése miatt esett választásunk a Harum Zrt.-re, s ezen döntésünket az elmúlt évek méltón alátámasztották. Autóinkat sajátjukként vigyáznak, mégis megkapjuk Tőlük azt a függetlenséget, amelyre az élvezhető autóhasználathoz szükségünk van.

Rédai-Simon, Ágnes

Cefam Hungary Kft.

Meggyőző az a hozzáállás, amelyet minden munkatárs tanúsított, akikkel eddig megismerkedtem. Egyetlen mondattal jellemezve: az elvárhatónál is többet tettek a kiszolgálásom érdekében, és ez mindent elárul!

Németh László, ügyvezető igazgató

Gordio Tanácsadó Csoport Kft.

Transparency creates honesty, loyalty.

Horváth Péter, VSM Sales Manager

SKF Svéd Golyóscsapágy Zrt.

Ugyan a boldog gyermekévek már régen elmúltak, az ember még felnőttfejjel is vágyik arra, hogy ne egyedül kelljen megoldani minden problémáját, s legyenek olyan személyek az életében, akikre rábízhatja gondját-baját. A Harum és az ott dolgozók ilyenek. A szakértelmük és hozzáállásuk által teremtett miliő miatt esett rájuk választásunk, s tesszük le voksunkat újra és újra mellettük.

Hetesi Zoltán, Vezető tisztségviselő

Ares Kft.

A rugalmas és barátságos ügyintézés sokat ér rohanó és folyamatosan változó világunkban.

dr Pörneczi Tamás, Műszaki igazgató

Berger és Pörneczi Kft.

Átfogó szolgáltatások, kedves munkatársak, precíz adminisztráció. Nagyon korrekt cég, örülök, hogy őket választottuk.

Galambos Levente

Rijk Zwaan Budapest Kft.

A Harumban egy igazi partnert ismerhettünk meg az elmúlt évek során, pont amire cégünknek szüksége van: ügyfélorientált, rugalmas, megbízható és rendkívül korrekt.

Kiss Balázs, cégvezető

Univar Magyarország Kft.

2005 óta dolgozunk együtt a Harum Zrt.-vel. Leasing-szolgáltatásuk felöleli a gépkocsik megrendelését, az üzembehelyezéshez szükséges műszaki és hatósági lépések lebonyolítását, valamint az esedékes szervizek, esetleges műszaki problémák és egyéb felmerülő kérdések kezelését a teljes szerződéses futamidő alatt. Számunkra ez azt jelenti, hogy egyetlen felesleges percet sem kell a személygépkocsi körüli teendőkkel töltenünk, ennek a munkaeszköznek a gondozását átveszi tőlünk a Harum, ezáltal maximálisan tehermentesítve bennünket. Reméljük, hogy együttműködésünk a jövőben is mindkét fél további megelégedésére alakul.

Dr.Ligethy Zsolt, ügyvezető igazgató

Wacker Chemie Hungary Kft.

A Harum Zrt. ügyfélközpontú szolgáltatási filozófiája bizonyítást nyert a szolgáltatásuk kiemelkedő minőségében is. Gyors, szakszerű és hatékony megoldásokat biztosítanak nekünk, minimális adminisztrációval. Új ötletekre, egyedi megoldásokra messzemenőkig nyitottak. Elégedettek vagyunk.

Biczók András, Értékesítési igazgató

ART Energy Magyarország Kft.

Korrekt, gyors ügyintézés és pozitív hozzáállás jellemzi a Harum Zrt.-t. Külön szeretném kiemelni a kárügyintézés rugalmasságát és az azt intéző kollega segítőkészségét.

Dr. Morvay Boldizsár, Ügyvéd

Morvay Ügyvédi Iroda

Régi ügyfélként visszatérve azért esett újra a Harumra a választásom, mert családias cégként nemcsak az autókat, de a benne ülő személyt is képviselik. Rugalmasságuk és hozzáállásuk emeli ki őket a flottakezelők tömegéből.

Tordai Balázs, Ügyvezető

Van-Merksteijn Hungary Kft.

Cégünk – az IQ ConsultinG SzervezetFejlesztő és Tanácsadó Kft. – hosszabb ideje dolgozik együtt a HARUM Zrt.-vel. Ez idő alatt olyan minőségű segítséget kaptunk munkánk zökkenőmentes elvégzéséhez, amely minden várakozásunkat és tapasztalatunkat felülmúlt. Diszkrét, együttműködő problémamegoldó készsége és gyakorlata hozzájárult cégünk piaci sikereihez, kiegyensúlyozott növekedéséhez. A HARUM Zrt.-ben könnyed és elegáns szolgáltató partnert ismertünk meg, amelynek szavai és tettei manapság ritkán tapasztalható harmóniában vannak.

Partneri barátságukat köszönjük, egyre bővülő aktivitásukhoz sok sikert kívánunk.

Vécsey Bánk, pénzügyi vezető

IQ Consulting Kft

A Harum Zrt. hozzáállásából szeretnem kiemelni, azt a tényt, hogy alkalmazkodnak a jövő kihívásáihoz, környezetvédelem, selfcare csatornák erősítése, stb... Emellett azonban, hála az égnek, nem felejtik el a személyes kapcsolattartást sem, amely kulcsszerepet játszott abban, hogy cégüket választottam.

Visky Máté

A Harum tapasztalataink szerint igen rugalmas, vevőorientált csapat, akik gyors segítségére, és precíz munkájára minden esetben számíthattunk.

Novai Éva, Pénzügyi vezető

Spotless Hungary Kft.

A Harumnak köszönhetően a gépkocsival kapcsolatos valamennyi probléma lekerült a vállunkról. Segítőkész hozzáállásuknak és professzionális munkájuknak köszönhetően minden adminisztratív és szervizeléssel kapcsolatos terhet levettek a vállunkról. Mindenkinek ajánlom őket.

Dr. Kovács Balázs, ügyvezető igazgató

KÖZBESZGURU Kft.

A Harumnál egy megbízható, korrekt partnerre találtunk. Ügyfélközpontúságuk kiemelkedő, Ők a gyors és rugalmas ügyintézés mesterei.

Káposzta Éva, megbízott cégvezető

Maersk Hungary Kft.

Öt év szünet után indítottuk újra vállalkozásunkat. Ismét „A HARUM”-ot választottuk. Korrekt, pontos, gyors ügyintézés és barátságos ügyfélkapcsolat, toleráns probléma kezelés jellemzi csapatukat. Hálás köszönet érte.

Takács Antal ,Szilágyi Gábor

TA&SZ- Log Kft.

Induló cégként kiemelkedően fontos számunkra olyan megoldások felkutatása, olyan partnerek megtalálása, akik minden egyéb, nem profilunkba vágó feladatot megoldanak helyettünk. Ehhez találtunk autóink esetében remek segítőtársra a Harum csapatában. Korrekt, gyors ügyintézés és barátságos ügyfélkapcsolat, toleráns problémakezelés jellemzi Őket. Köszönet érte.

Kotrik László, Ügyvezető igazgató helyettes

Halház Kft.

Új partnerként nagyon köszönjük az elmúlt egy év professzionális, vevőorientált, kiemelkedően korrekt kiszolgálást!

Nigel Taylor

Dufon Antisztatikus Bt

Cégünk gépjárműveit a Harum segítségével üzemeltetjük. Példamutató segítőkészség, szakértelem és rugalmasság jellemzi őket. Tökéletes választás bármely vállalkozásnak.

Kalmár Péter, ügyvezető igazgató

Webtown-Informatika Kft.

Fel
Weboldalunk süti (cookie) fáljokat tárol a felhasználó gépén tárol. Ezek személyek azonosítására nem alkalmasak. Oldalunk használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. Adatvédelmi tájékoztató. - Elfogadom