• +36 1 309 00 47

Téli gondok

Az idei első nagy havazás ugyan még várat magára, de jobb felkészülten várni, mint hogy meglepetésként zúduljon a nyakunkba. Íme néhány fontos jó tanács havas-jeges utakon történő közlekedéshez.

Fő a higgadtság!

Csak akkor induljunk útnak, ha az autón téli abroncs van, abból nagy baj nem lehet, ha hólánc is be van készítve a csomagtartóba. A biztonságos vezetés első feltétele a megfelelő üléspozíció, amelynek része a jó kormányfogás (két kézzel 3/9 óra magasságban). A szabad mozgást zavaró kabátban, feszülő ruhadarabokban tilos vezetni.
Ha csúszós felületre érünk, legfontosabb a higgadtság: minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatok szükségesek. A túlzott pedálkezelés szinte minden esetben tapadásvesztéssel jár, de a túl nagy kormánymozdulat hatására is elkezdhet orral csúszni az autó. Ez az alulkormányozottság - ilyenkor a kormányzás szögén ne változtassunk (vagy kicsit engedjünk vissza), egy kis lassulás után ugyanis gyakran elkezd fordulni az autó.

Finom mozdulatok

Ha kanyarodás közben az autó fara kezd el csúszni, akkor túlkormányozottságról beszélünk. Ez a veszélyesebb, nagyon pontosan és gyorsan kell reagálni. Ilyenkor a csúszásnak megfelelő irányban kell ellenkormányozni, de csak addig, míg az autó meg nem áll a csúszásban. Havas úton a nagy mennyiségű hóra ráhajtva bizonytalanná válthat az autó viselkedése, ilyenkor sem szabad nagy kormánymozdulatokat tenni, hiszen a hórétegen átérve ismét helyreállhat a tapadás, ami hirtelen megrántja az autót.
Még kétféle megcsúszás létezik: fékezés vagy gázadás közben. Mindkét esetben a túlzott gyorsulás/lassulás miatt a gumi elveszti a tapadását, ezért irányítani sem lehet. Ilyenkor mindig a pedál visszaengedése jelent megoldást, tehát kisebb gázadás vagy finomabb fékezés. Blokkolásgátlós autóban fékezés közben is lehet az autót irányítani, de ABS nélküli modellben már szaggatott fékezést kell alkalmazni: a korrigálás idejére fel kell engedni a féket, majd újra fékezni.

Hogyan vészfékezzünk?

Elsőkerék-hajtású autó túl nagy gázra tolni kezdi az orrát csúszós útburkolaton, ilyenkor el kell venni a gázból, és az autó jó eséllyel ismét irányítható lesz. Hátsókerekesnél a túlzott gázadás az autó farának kitörésével jár, de itt is a gáz visszavétele a megoldás (kivéve, ha ez volt a cél ). Adódhat olyan helyzet, hogy fékezés közben kell kikerülni valamit, ilyenkor fontos a kormányzás és a fékezés összhangja, amit vezetéstechnikai központban lehet a legjobban begyakorolni. A tapadás akkor maximális, ha az autó kerekei egyenesen állnak, vagyis határozott lassítás után fel kell engedni a féket, és így próbálkozni a kikerüléssel. A féken állva jó eséllyel hiába tekerjük majd a kormányt: a blokkolásgátlós autók segítenek ugyan valamennyit, de tükörjégen az ABS sem csodaszer.


A téli autózás tíz aranyszabálya

1. Csak téli gumival induljunk el!
2. A jobban tapadó (kevésbé kopott) abroncsok mindig a hajtott tengelyen legyenek. Így megelőzhető, hogy kanyarban kitörjön az autó hátulja.
3. Bátran gyakoroljunk, akár egy üres parkolóban vagy egy vezetéstechnikai centrumban.
4. Menet közben érdemes fékpróbával felmérni a tapadást, természetesen akkor, ha nem jönnek mögöttünk, és nem balesetveszélyes a helyszín. Amikor lehet, használjunk motorféket!
5. Ha elindulásnál az autó megcsúszik, akkor nem nagyobb gáz, hanem finomabb pedálkezelés segít. A legjobban egyenes kormányállásnál tud elindulni az autó.
6. Ha kanyarban alulkormányzott az autó (az eleje hagyja el a kanyarodási ívet), akkor sose tekerjünk még a kormányon! Tartott kormány és egy kis fékezés hamarabb megoldja a problémát.
7. Ha kanyarban túlkormányzott az autó (kitör a fara), akkor a csúszás irányába történő gyors ellenkormányzás szükséges. A fékezés általában ront a helyzeten.
8. A vészfékezést mindig egyenes irányba próbáljuk meg! Ha tekerünk a kormányon, azzal tapadást veszít az autó.
9. Ha nincs blokkolásgátló az autóban, próbáljunk a csúszáshatáron egyensúlyozva ("pumpálva") fékezni, különben irányíthatatlan lesz az autó - bármilyen irányban áll a kerék, az autó csúszni fog.
10. Minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatokra van szükség.

 

Rólunk mondták

Széles termékpalettája mellett professzionális ügyintézése miatt esett választásunk a Harum Zrt.-re, s ezen döntésünket az elmúlt évek méltón alátámasztották. Autóinkat sajátjukként vigyáznak, mégis megkapjuk Tőlük azt a függetlenséget, amelyre az élvezhető autóhasználathoz szükségünk van.

Rédai-Simon, Ágnes

Cefam Hungary Kft.

Segítőkész, korrekt, rugalmas. Ezek a Harum flottakezelési szolgáltatásainak főbb jellemzői. Köszönet érte.

Ádám Gábor, Ügyvezető

Comfort s.r.o. Szlovákia

A Harumnak köszönhetően a gépkocsival kapcsolatos valamennyi probléma lekerült a vállunkról. Segítőkész hozzáállásuknak és professzionális munkájuknak köszönhetően minden adminisztratív és szervizeléssel kapcsolatos terhet levettek a vállunkról. Mindenkinek ajánlom őket.

Dr. Kovács Balázs, ügyvezető igazgató

KÖZBESZGURU Kft.

A Harum Zrt. ügyfélközpontú szolgáltatási filozófiája bizonyítást nyert a szolgáltatásuk kiemelkedő minőségében is. Gyors, szakszerű és hatékony megoldásokat biztosítanak nekünk, minimális adminisztrációval. Új ötletekre, egyedi megoldásokra messzemenőkig nyitottak. Elégedettek vagyunk.

Biczók András, Értékesítési igazgató

ART Energy Magyarország Kft.

A Harum tapasztalataink szerint igen rugalmas, vevőorientált csapat, akik gyors segítségére, és precíz munkájára minden esetben számíthattunk.

Novai Éva, Pénzügyi vezető

Spotless Hungary Kft.

Fel
Weboldalunk süti (cookie) fáljokat tárol a felhasználó gépén tárol. Ezek személyek azonosítására nem alkalmasak. Oldalunk használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. Adatvédelmi tájékoztató. - Elfogadom