• +36 1 309 00 47

Két kolléga… Egy autó… Két nézőpont… HOLLÓ vs. RÁCZ

Kicsi, Magyar és Szerethető!

Hosszú - hosszú idő után eljött az a pilla-nat, mikor a Suzuki egy új családtagját, a Vitara-t tesztelhetjük. Ha nem is egy telje-sen új modell, de a korábbival azonos megnevezéssel, egy lényegében újra gon-dolt kivitel. Lássuk be, ideje volt már! Eltelt már az idő a korábbi Vitara megjelenése óta, el is kopott már a modell és vevőket sem hozott már. Tehát ideje volt váltani, újra szabni.

És hogy hogyan sikerült ez a modellváltás a Suzuki részére? Hogy milyen lett az új Vitara? Bevallom jó! Nagyon jó! Persze bőven volt idejük a gondol-kodásra, ha megnézzük mióta nem újult meg a Suzukinak ez a változata. Ennyi idő alatt még a reménytelen eset kategóriába tartozó bukott diákot is átrugdossuk az érettségin. De akkor is, a Suzuki jól használta fel az eltelt időt, jól sikerült az új Vitara. Ezt az érdemet ne vegyük el a Tőlük!

De térjünk is vissza a választott modellhez. Ez a Vitara jól néz ki kívülről. Kellően elüt korábbi verzi-ójától és a konkurenciától, megismerjük és felis-merjük az utcán. Szép lett a forma, de nem túlzó és vonalaiban nem hivalkodó (ez nem is illene a Suzukihoz). Sarkos, jól kezeli az egyszerűséget és ez jól is áll neki. Ugyan akkor színkínálatával fel-hívja magára a figyelmet és megkülönbözteti az átlagtól. Összesen 15 különböző színkombináció-ban (alsó és felső szín külön választható) rendel-hető és az egyszerűbb „szürke egér” változatoktól kezdve (egyszínű szürke vagy fekete) egészen a „városi vagány” változatokig (kolbászzsír barna – fekete / fehér vagy bugyikék metál – fekete / fehér) szinte bármi elképzelhető és rendelhető! Persze itt is kibukik a magyarok átlagosabb ízlése, hiszen a 15 féle szín közül messze a legkedveltebb a „sivatagi homok (ejtsd: bézs) – fekete” tetővel, mely az össz rendelés közel 25%-át teljesíti.

No de térjünk is vissza a színektől a külső megje-lenéshez. A forma szép, de egyszerűbb a kategó-ria átlagnál, amit a színekkel mégis sikerült igazán feldobni és meglehetősen egyedivé tenni és ezzel a sor elejére behúzni! Arról nem is beszélve, hogy ezt egy fekete felnivel nagyon dögössé lehet tenni. Rögtön igazi kis városi ragadozó lesz belőle.
Bár az általunk tesztelt modell külső színeiben (grafit – fekete) inkább a konzervatívabb ízlésű kolléganőm lelkéhez állt közel, mégis a fekete felnivel sikerült annyira dögössé tenni, hogy szinte közelharcot vívtunk a kipróbálás elsőbbségéért (természetesen ez a hölgyeket illeti és csendben háttérbe is vonultam, de azért ott volt az a bizonyos zabszem a …-ben). Egyszóval, mikor oda jutottam kíváncsi lettem a dögös külső mögött megbújó belső kialakításra.

Kinyitom az ajtót és ez nem csúnya! Ugyan csak az 1,4 turbo esetében érhető el ez a belső, de ez rendben van. Mikor beülünk, első érzésre vélünk felfedezni némi hasonlóságot egy jól felszerelt Suzuki Swift és a Vitara között, de jobban meg-nézve van különbség. Ez a belső dögös és egyedire sikerült. Tetszik és feldobja a piros cérnával varrt ülés, kormány és váltókar zsákja a belső teret, kényelmes az ülés, jó a fogása a kormánynak, minden megfelelő és elérhető közelségben van. Egyetlen dolog zavar (amiről ismét azt gondolom, hogy van az a pont, mikor egy designert le kell állítani), ez pedig nem más, mint a szellőző befúvókák csicsás, metál-magentára fényezett karimája. Ez az én ízlésemmel mérve semennyire sem illik oda! És hogy ezt még lehet fokozni??!! Hát persze! A tervező nem állt meg a belső térnél, sikerült ezt a szín és karima kettőst megjeleníteni a fényszóró belsejében is. De ettől eltekintve nagyon tetszik a belső kialakítás, bár egy – két helyen (pl ülés ülő felülete) olyan anyagot használnak, mely nagyon elegáns és mutatós, de félek nem lesz sokáig ilyen és az első pár alkalom után, mikor az autó átesett a belső tisztításon, ez már nem így fog kinézni! De így új autóként és még nem használt belső térrel nagyon tetszik! A többit kérdést majd az idő megválaszolja.

Beindítva az autót az érzés még mindig pozitív! Kellemes az összhang az autóban, a különböző rendszerek gyorsan reagálnak. Talán az egyetlen dolog, mely kicsit elszomorít, hogy ebben az autó-ban is csempés megoldása található a központi egység kivitelezésére. De ízlések és pofonok, van akinek tetszik. Előny, hogy a rendszer viszonylag gyorsan reagál és grafikailag kellemes megoldá-sokat tartalmaz. Még indulás előtt gondoltam,

megnézem milyen hangzása van a Suzuki hifinek, de azt hiszem ezt nem kellett volna megtennem. Minden elérhető, amit a mai világban elvárunk egy hifitől (akár még a különböző hangszíneket is állít-hatjuk egyenként), de jobb, ha nem állítgatjuk, hanem alapállásban hagyjuk, ellenkező esetben feltörhetnek belőlünk gyermekkori emlékeink, mi-kor a helyi disco előtti kígyózó sorban álltunk és vártunk a bejutásra, míg bent már dübörögtek a kor legjobb zenéi. Na ott volt ilyen hangzás! Egy-szóval nem ez a Vitara erőssége. Kicsit olyan, mintha egy dobozba szorított mélyláda dübörögne. De alap esetben hallgatható és tud mindent, amit kell.

Visszatérve az autóhoz, indítsuk is be azt. A motornak kellemes hangja van. Semmi komoly, de ez épp elegendő ehhez a kasznihoz.

Bár az automataváltó csak 6 fokozatú, de menet közben nagyon kellemesen reagál minden gáz-adásra. A turbónak köszönhetően már egészen alacsony fordulattól jól húz és jól használja a sebességeket. A motorba szorított 140 LE igazán dinamikussá és vezethetővé teszi az autót. Kicsit „púpon” ülünk benne, kicsit a környezetünknél magasabban, mely a városi terepjáróktól megszokott biztonsági érzést és a forgalomra történő jobb rálátást ad nekünk. Összefoglalva nagyon kellemes az autó vezetése, jó érzéssel tölt el minket.

Itt jegyezném meg, hogy a kreatívabb lélegzetvéte-lű mérnökök elkövettek egy nagy hibát, mikor a váltókaron a manuális fokozatot legalulra a „D” fokozat alá tették. Jobb volt az a megszokott he-lyen a „D” fokozattól oldalra, így könnyen tudjuk „menet” fokozatba tenni az autót, minden komo-lyabb odafigyelés és tekintet elvonás nélkül.
De ezen az apróságon felülemelkedve, könnyen kezelhető az autó. Rendelkezik minden extrával, ami elvárható manapság (kessy rendszer, kor-mányváltó, adaptív tempomat, bluetooth, navigá-ció, stb..). Már – már többel is, mint amit itt elvárnánk és mindezt olyan áron, ami a sor elejére röpíti a Vitarát. Persze nem nyújt olyan luxust, mint egy-egy prémium kategóriás vetélytársa, de nem is arra találták ki. Ár-érték arányban veri a mezőnyt és ha megbékélünk egy-két olyan furcsa aprósággal/megoldással, amit a Suzuki mérnökei így találtak ésszerűnek (pl: csak bekötött öv mellett használható adaptív tempomat), akkor egy nagyon jó kis városi telepjárót kapunk.

A Vitara a kategória elnevezésének tökéletesen megfelel. Túl erős terep viszonyok mellett kételke-dem, hogy jól teljesít, de nem arra tervezték! A városban és a külvárosi területeken érzi igazán elemében magát. Könnyedén megküzd az itt je-lentkező terepviszonyokkal, elvisz minket a telekre és nem hagy cserben a zordabb havas vagy saras időben sem. Mi kell ennél több? Ha nem a So-mogybabodot akarjuk megnyerni, akkor ez pont elegendő! Méreteiben is ehhez igazodik, hiszen egy közepes család a csomagjaival könnyen elfér benne, de hosszabb síutat azért nem terveznék vele. És bár a Vitara még új, de a márkát és annak megoldásait ismerve azt gondolom fenntartási költségek tekintetében sem kell túl nagy költsé-gekkel számolnunk és nem hagyjuk ott a vagyonunk felét egy – egy komolyabb szervíz után.

Talán az egyetlen, amit kicsit magasnak tartok a Vitarával kapcsolatosan, az az autó fogyasztása (tesztidőszak alatt 9 liter körül mozgott), de ez lehet csak a teljesen új autónak (valamivel több, mint 100 km-el kaptuk meg) köszönhető, illetve egy benzines városi terepjárótól annyira nem is rossz. De azért bíztunk benne ez a valóságban kevesebb lesz.
Összegezve a tapasztaltakat, az autó számomra meglepően jól sikerült és nagyon tudatosan szab-ták azt a városi használatra, amihez minden szük-séges tudással / jellemzővel rendelkezik és min-dezt verhetetlen áron valósítja meg! Jól sikerült Suzuki!

 gépkocsi értékelése általam (10es skálán): 7,5 pont.

Holló Máté

Filozófiánk

  • Szakértő gondoskodás
  • Biztonság
  • Költséghatékony megoldás
  • Elkötelezett, megbízható partneri viszony immáron 15 év

hírlevél feliratkozás

Fel
Weboldalunk süti (cookie) fáljokat tárol a felhasználó gépén tárol. Ezek személyek azonosítására nem alkalmasak. Oldalunk használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. Adatvédelmi tájékoztató. - Elfogadom