• +36 1 309 00 47

Rejtélyes fények a műszerfalon

Sokan észre sem veszik, ha az autójuk már hetek óta segítségért könyörög, pedig egy időben megjavított hibával akár több százezret is spórolhatunk. Összegyűjtöttük a műszerfalon leggyakrabban kigyulladó jelzéseket.

Az autók egyre bonyolultabb és összetettebb műszaki megoldásaival együtt a hibalehetőségek száma is arányosan nő, amelyekre sok esetben maga az autó hívja fel a figyelmünket, csak tudni kell olvasni a műszerfalon világító jelekből. Az autósok dolgát nem könnyíti meg, hogy bár rengeteg egyezményes jel van az autóiparban, sok lámpácska márka-specifikus, amelyek jelentését csak az Egri csillagok vastagságúra hízott használati utasításból lehet kikeresni. Érdemes erre időt fordítani, mert ha nem vesszük észre, vagy - rosszabb esetben - nem foglalkozunk a műszerfalon világító jelzések okával, nem csak az autónk, de saját magunk épségét is kockáztatjuk. Mielőtt belevágnánk a rejtvényfejtésbe, érdemes főszabályként megjegyezni, hogy a piros jelzéseket kell a legkomolyabban venni, mert ezek súlyos műszaki meghibásodáshoz vezető okokat (pl. alacsony olajnyomás), vagy biztonsági problémát (pl. légzsákhiba) jelenthetnek. A sárga különböző árnyalataiban virító jelzések általában olyan dolgok miatt villannak fel, amelyek miatt érdemes mihamarabb szervizbe mennünk (pl. vészesen kopó fékbetétek), míg a zöld és kék lámpák csupán információkat adnak a rendszer működéséről (távolsági fény, index). Természetesen lehetnek kivételek, például sárgán jelezhet a műszerfalon, ha bekapcsoljuk a ködlámpát, szintén sárgán világít a dízelek izzítás-jelzője, és a menetstabilizátor működését is egy sárga szimbólum villogása mutatja.

És akkor nézzük a leggyakoribb jelzések részletesebb okait!

A kis kanna valamilyen, olajjal kapcsolatos problémát jelez, ami leggyakrabban az alacsony olajszint és olajnyomás miatt van. Sok esetben az alacsony olajszintet a fenti ábra jelzi, míg az olajnyomás-problémára csak egy kanna hívja fel a figyelmet. Sajnos, sok autóban csak akkor jelenik meg, amikor tulajdonképpen már késő, és a túl alacsony olajszint miatt leesik az olajnyomás, ezért ha ezt a jelet látjuk, célszerű azonnal megállni és utántölteni az olajat.

A jó öreg "check engine" lámpát sokan ismerik, ugyanis a leggyakrabban talán ezzel a jelzéssel találkozhatunk. Ennek oka, hogy nem egy konkrét hibát, hanem a motor működésére kiható problémák egész sorát jelezheti, emiatt sokszor párban villan fel egy másik jellel (pl. alapjárati problémával), ami adhat némi támpontot. Ha megjelenik a műszerfalon, és egy újraindítás után sem alszik el, célszerű felkeresni egy szakszervizt, ahol diagnosztikai eszközökkel már kinyerhető a részletesebb hibakód, és ezzel együtt a baj pontos forrása.

Sok mai autóból kispórolják a hűtővíz hőfokát jelző mutatót, amit két kis lámpával helyettesítenek. Elindulás után kékkel világít a fenti jel, ami csak néhány perc után alszik ki, amikor a hűtőfolyadék már elérte az optimális hőfokát. A rossz hír a piros jel felgyulladása, mert ez azt jelzi, hogy túlmelegedett a víz, és vele együtt a motor. Ilyenkor álljunk félre mihamarabb, hogy ne főzzük meg a motort, és ellenőrizzük a hűtővíz mennyiségét anélkül, hogy leforráznánk magunkat, és pótoljuk, amilyen gyorsan csak lehet.

Probléma az áramellátással. A legtöbbször a generátor kidőlését jelzi, amely már nem képes tölteni az akkumulátort, de az is lehet, hogy pont az akksi járja a végét, esetleg zárlatos valahol a rendszer. Bizonyos típusoknál azt is jelezheti, hogy elszakadt az ékszíj, amely a generátort pörgeti, a lényeg az, hogy nincs megfelelő töltés, így ezt a gondot is sürgősen orvosolni kell.

Megjelenése a műszerfalon azt jelenti, hogy a fékbetéteink a végüket járják, ideje cserélni. Természetesen van némi ráhagyás a felvillanás és a betétek vége között, de nem érdemes sokáig húzni és megvárni, amíg a teljesen elkopott betétek jól hallhatóan belemarnak a tárcsába, mert ekkor már nem csak a fékhatás csökken drámaian, hanem jó eséllyel a féktárcsáinkat is tönkretesszük, ami jelentősen növeli a számla végösszegét.

Az alacsony guminyomásra figyelmeztető jelzés valóban nem túl egyértelmű, nem csoda, hogy sokan nem ismerik fel. A teendő: megállni az első benzinkútnál, és ellenőrizni mind a négy abroncs nyomását. Ha fújás után nem sokkal újra felvillan, defektes lehet az egyik gumi, de akkor is "kiakadhatnak" a szenzorok, ha a gyáritól eltérű méretű abroncsot rakatunk fel, de ezen a szervizekben könnyen tudnak segíteni

 


Jelmagyarázat a képhez

1. Első ködlámpa bekapcsolva
2. Szervokormány hiba
3. Hátsó ködlámpa bekapcsolva
4. Alacsony ablakmosó szint
5. Kopott fékbetét
6. Tempomat bekapcsolva
7. Irányjelző
8. Eső- és fényszenzor
9. Téli üzemmód
10. Információmegjelenítés
11. Izzítás folyamatban (dízel)
12. Fagyveszély
13. Gyújtáskapcsoló figyelmez-tetés
14. A kulcs nincs az autóban
15. Távirányítós kulcs akkutöl-tése alacsony
16. Közeli járműre való figyelmeztetés
17. Kuplungot megnyomni
18. Fékpedált megnyomni
19. Kormányzár figyelmeztetés
20. Reflektor felkapcsolva
21. Alacsony guminyomás
22. Oldalfény
23. Külső izzóhiba
24. Féklámpahiba
25. Részecskeszűrő figyelmeztetés (dízel)
26. Vonóhorog-figyelmeztetés
27. Légrugó hibája
28. Figyelmeztetés sávelhagyásra
29. Katalizátorhiba
30. Biztonsági öv nincs becsatolva
31. Elektromos rögzítőfék aktív
32. Akkumulátor- v. generátor-hiba
33. Parkolóasszisztens bekap-csolva
34. Szerviz szükséges
35. Adaptív világítás
36. Fényszóró-hatótávolság vezérlés
37. Hátsó szpojlerhiba
38. Tetőmechanizmus hiba
39. Légzsákhiba
40. Kézi rögzítőfék
41. Víz az üzemanyagszűrőben
42. Légzsák kikapcsolva
43. Műszaki hiba
44. Tompított fényszóró felkapcsolva;
45. Szennyezett légszűrő
46. Gazdaságos üzemmód bekapcsolva
47. Lejtmenet asszisztens bekapcsolva
48. Túlmelegedett és/vagy kevés hűtőfolyadék
49. ABS-hiba
50. Szennyezett üzemanyagszűrő
51. Ajtó nyitva
52. Motorháztető nyitva
53. Alacsony üzemanyagszint
54. Automatasebességváltó-hiba
55. Sebességhatároló bekapcsolva
56. Lengéscsillapító-hiba
57. Alacsony olajnyomás
58. Szélvédő-párátlanítás
59. Csomagtartó nyitva
60. Menetstabilizáló kikapcsol-va
61. Esőszenzor
62. Motorhiba
63. Hátsó ablakfűtés
64. Automata ablaktörlő aktív

 

Rólunk mondták

Átfogó szolgáltatások, kedves munkatársak, precíz adminisztráció. Nagyon korrekt cég, örülök, hogy őket választottuk.

Galambos Levente

Rijk Zwaan Budapest Kft.

Ugyan a boldog gyermekévek már régen elmúltak, az ember még felnőttfejjel is vágyik arra, hogy ne egyedül kelljen megoldani minden problémáját, s legyenek olyan személyek az életében, akikre rábízhatja gondját-baját. A Harum és az ott dolgozók ilyenek. A szakértelmük és hozzáállásuk által teremtett miliő miatt esett rájuk választásunk, s tesszük le voksunkat újra és újra mellettük.

Hetesi Zoltán, Vezető tisztségviselő

Ares Kft.

A rugalmas és barátságos ügyintézés sokat ér rohanó és folyamatosan változó világunkban.

dr Pörneczi Tamás, Műszaki igazgató

Berger és Pörneczi Kft.

Cégünk – az IQ ConsultinG SzervezetFejlesztő és Tanácsadó Kft. – hosszabb ideje dolgozik együtt a HARUM Zrt.-vel. Ez idő alatt olyan minőségű segítséget kaptunk munkánk zökkenőmentes elvégzéséhez, amely minden várakozásunkat és tapasztalatunkat felülmúlt. Diszkrét, együttműködő problémamegoldó készsége és gyakorlata hozzájárult cégünk piaci sikereihez, kiegyensúlyozott növekedéséhez. A HARUM Zrt.-ben könnyed és elegáns szolgáltató partnert ismertünk meg, amelynek szavai és tettei manapság ritkán tapasztalható harmóniában vannak.

Partneri barátságukat köszönjük, egyre bővülő aktivitásukhoz sok sikert kívánunk.

Vécsey Bánk, pénzügyi vezető

IQ Consulting Kft

A Harum tapasztalataink szerint igen rugalmas, vevőorientált csapat, akik gyors segítségére, és precíz munkájára minden esetben számíthattunk.

Novai Éva, Pénzügyi vezető

Spotless Hungary Kft.

Fel
Weboldalunk süti (cookie) fáljokat tárol a felhasználó gépén tárol. Ezek személyek azonosítására nem alkalmasak. Oldalunk használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. Adatvédelmi tájékoztató. - Elfogadom