• +36 1 309 00 47

Két kolléga… Egy autó… Két nézőpont… HOLLÓ vs RÁCZ

Ismét elérkeztünk arra a pontra, mikor egy újabb autót választunk ki tesztelésre, amolyan női kontra férfi szemmel.

Ez esetben a választásunk a KIA kompakt SUV-ra esett, vagyis most a Sportage-ot vesszük egy kicsit jobban górcső alá!

Ha erre a tesztre 5-10 évvel ezelőtt kértek volna fel, valószínűleg kínos magyarázkodások közepette kerestem volna az indokot, hogy mivel tudok kibújni a megterhelő feladat alól. De hát legyünk őszinték, tegyük a szívünkre a kezünket és lássuk be, hogy 10 évvel ezelőtt a KIA nem tartozott az „álom” autók közé (egyik kategóriában sem), a szerelőműhelyek falain a meztelen női képek mellett nem egy KIA poszter virított!

Sőt, egyáltalán alig ismertük őket, mert az elsődleges piac nekik nem Európa volt. De ahogy ez a történelemben mindig is volt, változnak az idők és a KIA számára fontos lett az Európai piac, még ha nem is a mérete, de az ízlése miatt mindenképpen. Szóval a cégvezetés egy szabad szemmel jól látható összeg elkülönítése mellett szerződtette a világ egyik díjnyertes dizájnerét - Peter Schreyert – aki nem mellesleg német és került már ki 1-2 díjnyertes formaterv a kezei közül (ismét egy légpacsi a németeknek).

És az eredmény: új elképzelések, terek és formák a márka neve mellett, és lássuk be az irány nem rossz a célok elérése érdekében.

Élőben is megtapasztalva, vagyis látva az autót a parkolóházunkban, azt kell mondjam (minden elfogultság nélkül), hogy az autó kívülről szép! És ezt őszintén mondom, esküszöm nem kaptam ezért a mondatért külön borítékot a KIA-tól, és nem növekedett a bankszámlám egyenlege sem az elmúlt napokban.
No de milyen az autó részletesebben?!

Azt ugye már megállapítottuk, hogy az autó kívülről el lett találva és minden dicséret megilleti annak tervezőjét, mert szép lett és markánsan mutat az aszfalton. Beülve a kocsiba már egy picit veszítünk a jókedvünkből (úgy is mondhatom, hogy az addigi nagy mosoly átvált hümmögések közepette történő apró szájhúzogatásba). Mindez csak azért, mert a külső alapján sokkal pofásabb belsőt várnánk. Nem mondhatom, hogy annyira puritán lenne az autó belseje és valószínűleg megvan benne minden, ami kell, de akkor is egy kicsit többet várnék, hogy maradéktalan legyen az öröm. Picit úgy érzem a belső dizájnért nem ugyan az a csapat felelt, vagy ebbe a csapatba csak a bukott diákok kerültek, vagy egyszerűen csak a dizájner lelkesedése fogyott el a végére. Itt – ott kopog a műanyag, egy – egy funkciót hiányolunk, van ahol finomabb megoldásokat várnánk. Ilyen például a műszerfal és navigáció dizájnja, ami a '90es évekre emlékeztet minket és nem értjük ezzel miért kell elrontani egy ilyen autót. Az sem tiszta számunkra, hogy a kormány kialakítását miért így tervezték meg és "fontos" gombok (pl: telefon kezelőszervei) miért kerültek teljesen abnormális és nehezen elérhető helyre. De ha eltekintünk a külső alapján elképzelt elvárásainktól, azt kell mondjam tudja az autó, amit kell és rendben van!

Induljunk is el az úton, mégiscsak kényeztessük egy picit más érzékszerveinket is a szemünkön kívül. Lehet csak én vagyok ilyen fura ízléssel megáldva, de vezetési élményében nekem sok örömöt ad a Sportage! Én szeretem az ilyen SUV-okat! És nem csak azért, mert magasabban ülök és a tavasz, illetve a rövidülő szoknyák közeledtével a piros lámpánál is van merre legeltetni szemeimet, hanem azért mert ad egy plusz biztonságot, jobb rálátást a forgalomra és a környezetre. És ha nem zavar minket az autó „nagy” mérete, akkor ez komoly előny a laposabb versenytársakhoz képest.

Menetteljesítményét tekintve az autó kellemesen zúg alattunk. Nincs túl sportos hangja (egy SUV mellé ez nem is illene), de éppen elegendő motorzajt ad ki magából. Egyszóval a kanyarokban picit nehéz a fenekünkön maradni és nem csúszkálni (megoldás: ne költsd a pénzed bőrülésre, a szövet biztosan jobban tart). A kanyarokban tapasztalt apró negatívumoktól eltekintve a SUV-unk kellemesen vezethető, megfelelő dinamikával rendelkezik. Jól illeszkedik az autó teljesítménye annak súlyához / kinézetéhez! Sőt, ha kell, még meglepően meg is tud indulni (végül is csak rendelkezik 184 lóerővel), annyira amit egy SUV-tól nem is feltétlenül várnánk el. Átlagos városi körülmények között a fogyasztás mérő műszer 9,7 - 9,8 litert mutat, de mi mást is várnánk egy olyan autótól, aminek légellenállása vetekszik a féltégláéval. Belső kialakításra a néhol finomabb megoldások hiánya mellett érthetetlen számunkra, hogy a panoráma tetőt miért osztották 2 részre, miért akkora a mérete, hogy az első ülésből feltekintve még félig a karosszéria elemet és annak kárpitját látjuk (a kellemes csillagos égbolt helyett) és miért lehet csak kézzel nyitni és zárni a panoráma ablakok belső borítását, ami az első ülésről a hátsó rész nyitására "MI"-nak (Mission Impossible) tűnik.

Belső helykialakításban az autó jó tulajdonságokkal rendelkezik. Nem tartom magam egy alacsony embernek (186 cm), de magam mögé viszonylag kényelmesen beférek. Külön dícséret illeti a mérnököket, akik a hátsó ajtót is úgy alakították ki, hogy minden különösebb tornamozdulat nélkül, könyen be és ki tudjunk szállni. A hátsó üléssor kicsit egyszerűre sikerült, de ez igazán jól jön akkor, ha több gyerekülést akarunk elhelyezni az autóban egymás mellett (nem kell mindenhova sportülés)!

A belső, néha kicsit egyszerű, kialakítást feledteti velünk az autó menetdinamikája mellett a HiFi hangzása, amit még ha nem is a Bang & Olufsen mérnökei terveztek, de meglepően jól hangzik és talán nem is vágyunk igazán többre! Mindezek ellenére a rendelhető extráknak köszönhetően (pl: lejtmenetvezérlő) a "telek"járónk nem az életről, de a dombtetőröl is lehoz minket, ha igényt tartunk rá!

Induljunk is el az úton, mégiscsak kényeztessük egy picit más érzékszerveinket is a szemünkön kívül. Lehet csak én vagyok ilyen fura ízléssel megáldva, de vezetési élményében nekem sok örömöt ad a Sportage! Én szeretem az ilyen SUV-okat! És nem csak azért, mert magasabban ülök és a tavasz, illetve a rövidülő szoknyák közeledtével a piros lámpánál is van merre legeltetni szemeimet, hanem azért mert ad egy plusz biztonságot, jobb rálátást a forgalomra és a környezetre. És ha nem zavar minket az autó „nagy” mérete, akkor ez komoly előny a laposabb verseny társakhoz képest. Menetteljesítményét tekintve az autó kellemesen zúg alattunk. Nincs túl sportos hangja (egy SUV mellé ez nem is illene), de éppen elegendő motorzajt ad ki magából. Kellemesen vezethető, átlagos menetkörülmények között "mackósan" mozog az úton, de ha kell megérezzük az autóban rejlő erőt! A kormány megfelelően reagál minden apró mozdulatunkra, a váltó pontosan és dinamikusan végzi dolgát, az autó jól vezethető!

A kanyarokban a SUV-unk igyekszik az íven tartani magát, ugyanakkor ez nekünk már nehezebben megy. Hirtelen kicsit olyan érzés fog el, mintha a korábban tesztelt BMW és a mostani KIA ülésekért felelős mérnöke egy üzleti reggelin vett volna részt, ahol szövetkeznek a sport- és mindenféle oldaltartást biztosító ülések ellen.

Az árazását tekintve azt tudom mondani hozza a KIA-s kötelezőt, vagyis elérhető áron egy jól felszerelt kellemes autót kapunk.
Összességében az a véleményem, hogy kellemes, jó vezetési élményt nyújt nekünk a KIA Sportage, amiben ha a belső egy picit igényesebben lenne kialakítva, igazán jó SUV-al találkoznánk!

Az általam adott össz pontszám a KIA Sportage esetében 7 pont (10-es skálán)!


Az autó főbb tulajdonságait számokban, a gyártó által megadva:

Típus: KIA Sportage
Üzemanyag: dízel
Hengerűrtartalom: 1995 cm3
Hengerek száma: 4
Teljesítmény: 135 kW / 184 LE
Váltó fajtája: 6 fokozatú automata
Tömeg: 1657 kg
Fogyasztás (város): 9,1 / 100km
Gyorsulás (0-100 km/h): 9,8 mp
Csomagtartó: 564 l (mérete alap helyzetben felülmúlja a vetélytársakét, viszont lenyitott ülések mellett elmarad tőlük – 1353 l)

 

Rólunk mondták

Korrekt, gyors ügyintézés és pozitív hozzáállás jellemzi a Harum Zrt.-t. Külön szeretném kiemelni a kárügyintézés rugalmasságát és az azt intéző kollega segítőkészségét.

Dr. Morvay Boldizsár, Ügyvéd

Morvay Ügyvédi Iroda

A Harumban egy igazi partnert ismerhettünk meg az elmúlt évek során, pont amire cégünknek szüksége van: ügyfélorientált, rugalmas, megbízható és rendkívül korrekt.

Kiss Balázs, cégvezető

Univar Magyarország Kft.

A Harum Investment Zrt.-vel 2005 óta van kapcsolatunk. Régebben is felmerült, hogy 12 db-os gépkocsiparkunkat egy autópark kezelőnek adjuk ki. A Harumot végül is azért választottuk, mert a mindennapos kapcsolat nem személytelen és valójában egy gépkocsi ügyintéző feladatát veszik le a vállunkról, elfogadható díjazásért. Külön kiemelném, hogy gépjárműparkunkról pontos nyilvántartást vezetnek, így a szerviz és javítás ütemezés nagyon gördülékeny.

Samu István, ügyvezető igazgató

REDDA Kft.

Azért szeretek a Harummal dolgozni, mert minden kérésemnek próbálnak eleget tenni. Maximálisan pozitív a hozzáállásuk a problémáink leküzdésére. Tisztelnek és fontos ügyfélnek tartanak függetlenül attól, hogy hány autót használunk. Vásárlás után is felkeresnek és érdeklődnek. Folyamatosan figyelemmel kísérik autóink sorsát. Elmondhatom, hogy maximálisan kiszolgálnak bennünket.

Gaál László, Műszaki manager

Biotest Hungária Kft.

Ügyfél centrikus hozzáállás, rugalmas ügyintézés, toleráns probléma kezelés. A következő bérletnél is bérelt helyük van.

Hirmann Márton, Szakág vezető

Ovit Zrt.

Fel
Weboldalunk süti (cookie) fáljokat tárol a felhasználó gépén tárol. Ezek személyek azonosítására nem alkalmasak. Oldalunk használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. Adatvédelmi tájékoztató. - Elfogadom